Betalingsachterstanden hypotheek

Op het moment dat u een betalingsachterstand op uw hypotheek krijgt vangt er een bijzonder traject aan bij uw geldverstrekker. Bij de meeste geldverstrekkers komt u in contact met de afdeling bijzonder beheer zodra u 1 maand betalingsachterstand hebt. Wij raden u aan om in een zo vroeg mogelijk stadium contact op te nemen met uw bank om verdere problemen te voorkomen. Als u zelf het initiatief neemt werkt dit ook uiteindelijk in uw voordeel. Iedere geldverstrekker heeft tegenwoordig procedures om de problemen samen met u te proberen oplossen. Deze oplossingen kunnen bestaan uit het tijdelijk opschorten van de betalingsverplichting tot het afspreken van een betalingsregeling voor het inlopen van de achterstand op uw hypotheek.

Na 3 maanden heeft de geldverstrekker de verplichting om uw betalingsachterstand te melden bij het BKR. Op het moment dat u een codering verkrijgt bemoeilijkt dit het aanvragen van een lening, creditcard of andere vorm van krediet.

Een van dingen die je altijd als eerst worden aangeraden is contact zoeken met de bank. Het eenvoudigste advies; zoek zo snel mogelijk contact met je bank. Zij kunnen dan bekijken of er een oplossing is voor jouw situatie zodat je samen op zoek kunt gaan naar de beste oplossing voor jou.

Als de achterstanden oplopen worden de gesprekken anders. Je komt dan in contact met de afdeling Bijzonder Beheer of Intensief Beheer van een bank. Soms krijg je contact met een afdeling aan wie ze de incasso hebben uitbesteed. Wij hebben verliesbeperking uitgevoerd bij vrijwel elke bank in Nederland, dus we weten bij wie we moeten zijn. Als je het zelf doet is het in elk geval belangrijk om een vaste contactpersoon op te schrijven en het nummer te noteren waar je die persoon op kunt bereiken. Je zult het namelijk straks nodig hebben als je een bod wilt bespreken.

Bij oplopende achterstanden kan het voorkomen dat je een onherroepelijke volmacht thuisgestuurd krijgt. Banken gebruiken dit vaak om in te grijpen als een achterstand te groot wordt, zodat ze een makelaar kunnen inschakelen en volledige zeggenschap krijgen over wat er met het huis gebeurt. Als wij het verliesbeperkingstraject doen houden we nauw contact met de bank om zeker te zijn dat alles op het goede moment gebeurt, in de juiste volgorde. Als je er eentje thuis krijgt, dan is het in sommige gevallen goed om te tekenen en terug te sturen, in andere gevallen weer niet. Wil je hier advies over, doe dan een aanvraag en we vertellen het je gelijk.

De eerste deadline die je dus hebt is 1 maand achterstand. Daarna verschilt het per bank, maar een belangrijke mijlpaal is 4 maanden. Op dit punt zul je al regelmatig van de contactpersoon bij Bijzonder Beheerhebben gehoord. Dit zijn over het algemeen niet zo’n geweldig motiverende gesprekken… Als wij het verlistraject behandelen nemen we het leeuwendeel van communicatie met de bank over, maar als je dit zelf doet is het belangrijk om altijd eerlijk te vertellen over de situatie en er alles aan doen om de verkoop vooruit te helpen.

Door Boris Boon

Erkend Hypotheekadviseur

Live Chat

Adviesvraag over hypotheken

Heeft u een adviesvraag met betrekking tot een hypotheek? Wij helpen u graag. Het eerste antwoord is kosteloos. Als u duidelijk uw situatie beschrijft heeft u ook na één antwoord door een hypotheekadviseur of financieel planner van ons bureau meestal een goede indruk van een mogelijke oplossing.

Velden met een * zijn verplicht.

Hulp nodig?

Bij het aanvragen van uw offerte?

0168 32 77 02