Depositogarantiestelsel

Sinds de bankencrisis enkele jaren geleden is uitgebroken weet iedereen inmiddels dat ook geld op een spaarrekening niet de ultieme zekerheid biedt. Algmeen bekend is wel dat u per rekening en per rekeninghouder een garantie hebt tot 100.000 euro van De Nederlandsche Bank. Stel dat er een bank omvalt dan vangen de andere banken dit op en heeft u in ieder geval de garantie dat er tot maximaal 100.000 euro wordt uitgekeerd. Dit hebben we in Nederland meegemaakt met DSB Bank en Icesave.

Maar hoe zit dit nu met levensverzekeraars? Is het kapitaal in uw lijfrenteverzekering of pensioenverzekering ook gedekt? De verzekeringsbranche kent geen regeling. Over het algemeen kunt u stellen dat de polishouders opdraaien voor een eventueel faillissement van een verzekeraar. In het meest gunstige geval neemt een andere verzekeraar de portefeuille over met een korting. DNB (De Nederlandsche Bank) heeft de instrumenten van een noodregeling of een aanwijzing achter de hand om in geval van een noodsituatie in te grijpen. DNB in samenwerking met het Verbond van Verzekeraars zal deze middelen inzetten om een faillissement te voorkomen.

Historisch gezien is de kans op een faillissement van een verzekeraar kleiner dan het faillissement van een bank. Waar spaarders massaal en direct geld kunnen opnemen, zitten verzekerden vast aan hun polissen. Bij een verzekeraar zal daardoor minder snel geld wegstromen. Althans dat was tot voor kort de redenatie. Hoe zit het met de populariteit van bankspaarrekeningen versus lijfrenteverzekeringen? Hoe zit het met het massaal afkopen van woekerpolissen? Vooral die laatste categorie verzekeringen - die uitermate profijtelijk voor verzekeraars waren - worden niet meer verkocht. Zeker niet meer met de hoge verdiensten zoals enkele jaren geleden. Daarentegen hebben verzekeraars wel een constante stroom van premies. DNB heeft bovendien strengere eisen voor de vermogensbuffers van een verzekeraar. 

Om een faillissement af te wenden is er ook een noodpotje beschikbaar. Nederlandse verzekeraars zijn bereid samen jaarlijks twee keer 100 miljoen euro bij te dragen aan dit noodfonds. Dit bedrag is nooit genoeg om een grote verzekeraar van de ondergang te redden. Als een verzekeraar in nood komt en snelle verkoop niet lukt, rest de overheid weinig anders dan de noodlijdende verzekeraar te nationaliseren. Dit scenario hebben we bij Fortis bijvoorbeeld gezien. Als de overheid echter haar handen niet aan de verzekeraar wil branden, zal de verzekeraar omvallen. Gelukkig is dit scenario de laatste jaren weinig voorgekomen. Naar mijn idee betreft het meest recente geval levensverzekeraar Vie d'or.  Daarvoor moeten we terug naar 1993 en dat is inmiddels 20 jaar geleden. Deze levensverzekeraar ging door gesjoemel ten onder en na circa 15 jaar van procederen hebben diverse instanties, waaronder de toenmalige accountant, de actuaris, het Verbond van Verzekeraars en indirect DNB een regeling getroffen met de gedupeerde polishouders.

Auteur Boris Boon




Meld u nu aan voor onze nieuwsbrief!

Live Chat

Gratis adviesvraag

Heeft u een adviesvraag? Wij helpen u graag met al uw bedrijfseconomische of fiscale vragen. Het eerste antwoord is kosteloos. Als u duidelijk uw situatie beschrijft heeft u ook na één antwoord door een specialist van ons bureau meestal een goede indruk van de oplossing van uw situatie.

Velden met een * zijn verplicht.


Binnen één werkdag zullen wij uw vraag proberen te beantwoorden. Wij zullen discreet met uw vraag omgaan en deze niet delen met derden. Wij werken niet samen met externe adviseurs en uw vraag wordt te allen tijde behandeld door een medewerker van ons bureau.

Waarom klanten ons kiezen?

    • Wij werken landelijk
    • Wij werken op basis van vaste tarieven voor vaste werkzaamheden;
    • Wij hanteren geen vast contract, u kunt maandelijks opzeggen;
    • Maandelijkse nieuwsbrief met belastingtips;
    • Wij geloven in een persoonlijke relatie met een vaste accountmanager en vaste medewerkers;
    • Kosteloos kennismakingsgesprek, desgewenst bij u op het bedrijf of aan huis;
    • Binnen 1 dag antwoord op uw e-mail;
    • Direct contact met een medewerker;
    • Haal- en brengservice voor uw administratie;
    • Maximale belastingbesparing;
    • Gratis overstapservice.